Stomatologia kobiet w ciąży Kraków

Leczenie kobiet w ciąży u stomatologa dziecięcego

Ciąża - w tym wyjątkowym czasie przyszła Mama chce zrobić wszystko co najlepsze dla swojego dziecka.Dba o spokoj,zbilansowaną dietę i skupia sie na prawidłowym przebiegu odmiennego stanu.Jednak wiele Mam odsuwa myśl o wizycie u stomatologa.

W naszym gabinecie leczenie stomatologiczne w trakcie ciąży jest bezpieczne dla Mamy o Dziecka. Prowadzi je stomatolog dziecięcy, który dba o stan zdrowia jamy ustnej nie tylko Mamy, ale przede wszystkim Dziecka, które właśnie się rozwija.

Leczenie stomatologiczne w ciąży jest możliwe w niemal pełnym zakresie.

Dbanie o zęby i stan przyzębia to konieczność w czasie trzech trymestrów ciazy.

W pierwszym trymestrze należy zgłosić sie na konsultację do stomatologa dziecięcego.

Stomatolog ułoży plan profilaktyczny oraz leczniczy dobrany do stanu zdrowia ogólnego kobiety w ciąży jak i do stanu jej zębów i przyzębia.

Najlepszy czas na leczenie stomatologiczne to drugi trymestr ciąży.

Bezwzględne wskazanie do leczenia natychmiastowego w każdym trymestrze to:

• ból zeba
  • infekcja w systemie korzeniowym zeba
  • infekcja w jamie ustnej

Znieczulenie

Znieczulenie jest jak najbardziej potrzebne i zalecane.
W naszym gabinecie stosujemy atraumatyczne znieczulenie komputerowe Dentapen. Podajemy znieczulenie z artykainą bez adrenaliny.
Sam stres związany ze strachem przed odczuwanym bólem, powoduje uwolnienie adrenaliny naturalnej u kobiety. Podanie znieczulenia powoduje obniżony wyrzut adrenaliny oraz mozliwość bezbolesnego, a tym samym precyzyjnego leczenia stomatologicznego.

Ból zęba

Ból zęba w ciąży najczęściej związany jest z zaawansowanym stanem prochnicowym zęba.
Próchnicą w zębach Mamy zwiększa ryzyko wystąpienia próchnicy u Dziecka.

Zapalenie dziąseł

Zapalenie dziąseł w ciąży jest częstsze zwykle o cięższym przebiegu. Zła higiena jamy ustnej, osady, złogów kamienia powodują szybsze namnażanie bakterii, a dziąsła w ciąży poddane działaniom hormonów ciążowych mocniej reagują na czynniki drażniące i infekcyjne. Dolegliwości ze strony dziąseł są wtedy bardziej dotkliwe, a rozpulchnienie, tkliwość i krwawienie z dziąseł są większe, dlatego konieczne jest usunięcie kamienia nazębnego już w drugim trymestrze ciąży.

Higienizacja

Dlaczego należy wykonac higienizację?
Pełny zabieg higienizacyjny to skaling (usuwanie płytki nazębnej) oraz piaskowanie (usuwanie osadów nazębnych). Zabieg skalingu wykonujemy ultradźwiękami,czyli przy użyciu fal, które stosuje lekarz wykonując USG. Jest bezpiecznym zabiegiem w ciąży, należy wykonać go dwa razy w trakcie 9 miesięcy.
Ważne jest, aby nie odwlekać usuwania miękkich osadów, ponieważ z czasem twardnieją i tworzą kamień nazębny, który zalega pod dziąsłami i na powierzchni zębów oraz pomiędzy nimi. Dochodzi do stanów zapalnych dziąseł i przyzębia, które nieleczone często doprowadzają do przedwczesnego porodu i niskiej masy urodzeniowej Dziecka.

Zdjecia rtg

W wyjątkowych przypadkach można wykonać zdjęcie radjowizjograficzne punktowe zęba tylko w wyjątkowych przypadkach, kiedy korzyści z postawienia diagnozy przewyższają ryzyko narażenia na promieniowanie. Lekarz stomatolog dobiera najniższą możliwą dawkę promieniowania, stosuje odpowiednie osłony na brzuch i tarczycę.

Jakie zabiegi mozemy wykonywać?

I trymestr

• leczenie próchnicy
  • znieczulenie
  • leczeni ortodontyczne
  • leczenie kanałowe
  • leczenie infekcji jamy ustnej

II trymestr

• usuwanie kamienia nazębnego
  • usuwanie zęba
  • leczenie kanałowe
  • leczenie ortodontyczne
  • Leczenie dziąseł i przyzębia

III trymestr

• leczenie próchnicy
  • usunięcie kamienia

Odraczamy leczenie protetyczne i wybielanie zębów.

Karmienie piersią

Zaleca sie odstawienie jednego karmienia piersią po podaniu znieczulenia .

lek. stom. Małgorzata Starowicz specjalista stomatologii dziecięcej,  specjalista medycyny eststycznej

lek. stom. Małgorzata Starowicz

specjalista stomatologii dziecięcej, specjalista medycyny eststycznej

W 2009 uzyskałam specjalizację ze stomatologii dziecięcej z wynikiem bardzo dobrym oraz z wyróżnieniem Okręgowej Izby Lekarskiej w Krakowie. Od 2003 roku do 2009 roku byłam pracownikiem Oddziału Stomatologii Dziecięcej Uniwersyteckiej Kliniki Stomatologicznej w Krakowie oraz od 2004 roku pracownikiem naukowo-dydaktycznym Pracowni Stomatologii Dziecięcej Collegium Medicum Uniwersytetu Jagiellońskiego Instytutu Stomatologii skupiając się na pracy naukowej oraz przekazywaniu wiedzy studentom stomatologii.

Jestem absolwentką Wydziału Lekarskiego Oddziału Stomatologicznego Collegium Medicum Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie.
Odbyłam staż w Guy’s Hospital King’s Collage w Londynie w 2002 roku.

Wśród moich zainteresowań najważniejsze miejsce zajmują leczenie w zakresie stomatologii dziecięcej z ortodoncją.Posiadam długoletnie doświadczenie w:

• diagnostyce i wszechstronnym leczeniu dzieci w zakresie leczenia zachowawczego z profilaktyką, ortodontycznego, chirurgicznego, protetycznego
  • zabiegach stomatologii estetycznej, licówkach, bondig
  • leczenia ortodontycznego wczesnego z profilaktyką ortodontyczną
  • leczeniu nakładkowym
  • leczeniu urazów zębów
  • leczeniu endodontycznego mikroskopowego
  • leczeniu zębów z zaburzeniami szkliwa o typie niedorozwoju, MIH(hypomoneralizacja siekaczowo-trzonowcowa)

Szczególne miejsce w mojej praktyce zajmuje stomatologia estetyczna poszerzona o zabiegi zakresu medycyny estetycznej oraz ortodoncja z profilaktyką ortodontyczną. Specjalizuję się również w odbudowie zębów po urazach oraz z zaburzeniami struktury szkliwa o typie niedorozwoju szkliwa MIH (hypomoneralizacja siekaczowo-trzonowcowa)

Z największym zaangażowaniem leczę dzieci i dorosłych ,którzy mają obawy przed leczeniem.

Jestem autorką artykułów branżowych z zakresu stomatologii dziecięcej. Uczestniczyłam w tworzeniu Polskiego Towarzystwa Stomatologii Dziecięcej, którego jestem członkiem.

W 2021 roku uzyskałam dyplom studiów podyplomowych z zakresu Medycyny Estetycznej z wynikiem bardzo dobrym.

Celuję w zabiegi medycyny estetycznej regeneracyjnej ,bezbolesność i delikatność zabiegu.

Regularnie odbywam szkolenia, głównie z nowoczesnego leczenia ortodontycznego, biorę udział w zjazdach naukowych, aby poszerzać swoją wiedzę i umiejętności.